مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

محرومیت از خواب می‌تواند تأثیر عمیقی هم بر روی سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی شما داشته باشد. متأسفانه امروزه محرومیت از خواب تبدیل به یک مسئله‌ی جهانی شده است. سبک‌های زندگی نامنظم و زندگی ماشینی باعث تشدید شرایط شده‌اند.
حتی اگر برای یک شب خواب کافی نداشته باشید، خواب آلودگی باعث خواهد شد روز بعد تمرکز خود را از دست بدهید. از آنجایی که مغز به قدر کافی استراحت نمی‌کند، خسته خواهد شد. همچنین، اعصاب به خاطر عدم استراحت کافی خسته می‌شوند. همه‌ این‌ها باعث می‌شوند تمرکز کردن برای شما دشوار باشد و نتوانید به اطراف خود توجه کافی داشته باشید. بی‌خوابی طولانی مدت ممکن است منجر به از دست دادن حافظه و سهل انگاری شود.
هنگامی که به قدر کافی نمی‌خوابید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟
عدم خوابیدن کافی تأثیر منفی روی بدن و ذهن دارد. بی‌خوابی به طریق مختلف شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد:
کمبود خواب ممکن است باعث شود احساس بی‌حالی و بی‌توجهی کنید و به این ترتیب فعالیت‌های روزانه‌ی شما را مختل می‌کند.
تحقیقات نشان داد‌اند که کمبود خواب یکی از عوامل دخیل در چاقی است. اگر به قدر کافی نخوابید، احتمال ابتلا به چاقی و افزایش چربی اطراف ناحیه‌ی شکم افزایش پیدا می‌کند. این به خاطر اختلال در سیستم متابولیسم که ناشی از کمبود مزمن خواب است اتفاق می‌افتد.
بی‌خوابی طولانی مدت و مزمن باعث از دست دادن حافظه و اختلال فکری در افرادی می‌شود که معمولاً از بی‌خوابی رنج می‌برند.
اگر به قدر کافی نخوابید، مکانیزم ترمیم بافت‌ها و دستگاه ایمنی بدن مختل می‌شود. بیشتر قسمت ترمیم بافت‌ها هنگامی رخ می‌دهد که می‌خوابیم. هنگامی که می‌خوابیم فعالیت‌های حیاتی بدن کند می‌شوند و به این ترتیب بدن منابع بیشتری را به ترمیم و بازیابی بافت‌ها اختصاص می‌دهد.
بی‌خوابی احتمال ابتلا به افسردگی ، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
بی‌خوابی باعث می‌شود یادگیری مهارت‌های جدید دشوار شود زیرا، ظرفیت شما برای تمرکز کردن و توجه کردن را کاهش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهند که میل جنسی در افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند کاهش پیدا می‌کند.
در کنار چاقی و اختلالات فیزیکی، یکی دیگر از تأثیرات بی‌خوابی روی بدن مرتبط با پیری است. هنگامی که بدن شما نمی‌تواند به طور مناسب بافت‌های خود را ترمیم و بازیابی کند و هنگامی که دستگاه ایمنی به خاطر بروز برخی اختلالات ضعیف می‌شود، سلول‌ها سریع‌تر از بین می‌روند و منجر به پیری زودرس می‌شوند.
کمبود خواب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ، فشار خون بالا و دیابت را افزایش می‌دهد و همچنین دستگاه درون‌ریز بدن نیز مختل می‌شود. مختل شدن دستگاه درون ریز باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود.
با توجه به نکات فوق‌الذکر، عاقلانه به نظر می‌رسد که برای داشتن بدن و ذهنی سالم روزانه حداقل 6-8 ساعت بخوابیم. مهم نیست که مردم چه می‌گویند، خوابیدن چیزی است که همه از آن لذت می‌برند. بنابراین، خوابیدن کافی در کنار استفاده از رژیم غذایی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.